Sefaranas

O anjeloch, channelingu, harmónii, feng šuej a tak trocha o mne…..

Ivo Toman

Pridaj komentár


Toto som dostala,respektíve mi odporúčala  moja známa, aby som si to prečítala. Myslím, že je to na zamyslenie pre všetkých, ktorý stále lamentujú a hľadajú skôr ako niečo neurobiť, ako urobiť ,  alebo ako sa postaviť a prekonať  sám seba. Je to fakt pekný príbeh človeka, ktorý si niečim v živote prešiel a nenechal sa poraziť, pretože poraziť nás môže len naše vnútro.

Čudná choroba: Príbeh muža s Tourettovým syndrómom

Už v škôlke sa mu posmievali, že je iný. Iný je teda poriadne. Je stále v pohybe: krúti prstami, vyskakuje mu ruka, vrtí sa na stoličke, tvár sa mu skrúca do grimasy. A k tomu to HLUČNÉ KROCHKANIE.

Štyridsaťtriročný podnikateľ Ivo Toman má neprehliadnuteľné tiky. Zvukové aj pohybové. Robí to, čo je najmenej vhodné alebo čo sa nesmie. Kto sa s tým nestretol, nevie, ako má reagovať. „Hoci viem, že mám byť ticho, vydávam nevhodné zvuky, funím, krochkám. Keď mám pokojne sedieť, musím niečím hýbať, krútim sa, vystreľuje mi ruka. A k tomu všetkému mám veľké nutkanie používať vulgárne slová, čo je tiež prejav môjho ochorenia. Dlhé roky mi trvalo, kým som sa naučil pozerať ľuďom do očí,“ hovorí muž, ktorý sa narodil s nevyliečiteľným Tourettovým syndrómom.

Sedíme v bratislavskej kancelárii pražského podnikateľa, ktorý sa pripravuje na svoj pravidelný cyklus prednášok na Slovensku. „Iní sú na tom aj horšie,“ uškrnie sa, keď nadskočím pri jeho hlučnom zakrochkaní. „Poznám jedného, ktorý si takto vypichol oko,“ zaklincuje.

Príčina neznáma

Tourretov syndróm je nevšedná, málo známa porucha, ktorá dokáže dramaticky zmeniť život. „Jednoduché tiky postihnú veľa detí, ale väčšinou samovoľne zaniknú úplne. V tomto prípade ide o neurologické ochorenie. Je to celoživotné postihnutie mozgu, ktorého priebeh je často nepredvídateľný, vyskytujú sa dlhšie obdobia pokoja, u niektorých ľudí pretrvávajú príznaky po celý život. Príčina choroby nie je známa,“ hovorí primár detskej psychiatrickej kliniky v Bratislave Ján Šuba. Po narodení dieťa vyzerá úplne v poriadku, postihnutie sa prejaví väčšinou okolo šiesteho roku. Týmto syndrómom trpí jeden človek z tisíca. Muži štyri razy častejšie než ženy.

„Nedá sa to ovládnuť. V človeku zrazu narastá tlak, napätie, ktoré možno zmierniť iba telesnou reakciou, nevhodným pohybom, zvukom či slovným výrokom,“ hovorí Ivo Toman.

Až do poslednej tretiny 20. storočia považovali túto chorobu za neurózu, ktorú vyvolávajú nepriaznivé vplyvy prostredia či nesprávna výchova. Nie je to tak. Je spôsobená biochemickou abnormalitou v mozgu, nerovnováhou medzi neuroprenášačmi v mozgu.

Z televízie zistil, čo mu je

„Pusti si televízor! Rýchlo. Je tam presne taký chlapík ako ty,“ zavolala mu švagriná pred niekoľkými rokmi. Z televíznej relácie Diagnóza úplne náhodou zistil, čo mu vlastne je. Vtedy mal Ivo Toman 38 rokov.

„Viete, ako sa mi uľavilo? Celé tie roky som skúšal všetky možné postupy, lieky, na liečiteľov som vyhodil státisíce korún. Ešte aj dnes po každej mojej prednáške príde za mnou niekto ezotericky založený, kto má kontakty na liečiteľov, a ponúka mi, že mi pomôže. Dnes už viem, že sa svojich tikov nezbavím, ale že sa s nimi dá žiť. A dokonca úspešne. Ja ich dnes vlastne predávam,“ hovorí.

Bolo to kruté

Ponižovania a vysmievania si od narodenia užil neúrekom. Vyrástol v baníckom prostredí na Ostravsku, kde vládla hrubá sila a primitivizmus.

„Za svoje pohyby som sa strašne hanbil. Musel som však sedieť v prvej lavici priamo pred učiteľkou. Z jednej strany sa pozerala ona a z druhej celá trieda. Bolo to kruté,“ spomína Ivo Toman. Namiesto do tretej triedy ho chcela učiteľka poslať do osobitnej školy. To sa stáva deťom s Tourettovým syndrómom často.

„Moji rodičia sa o tomto probléme so mnou nikdy nebavili, rezignovali, keď zistili, že to nerobím naschvál. Lekári si zase nevedeli rady. Veď ani oni vtedy nevedeli, o čo ide.“

Na vysokej škole, Drevárskej fakulte Zvolenskej univerzity, mu jeden spolužiak absolútne zmenil pohľad na život. „Bol najškaredší z nás. Tvár samá jazva, takmer žiadne vlasy. Na škole bolo tisíc študentov, 920 chlapcov a zvyšok dievčatá. A predstavte si, on si jednu vybral a zbalil. Povedal mi vtedy, ty blbec, vôbec nie je dôležité, ako kto vyzerá. Začal som tušiť, že moje tiky nie sú také dôležité ako môj osobný postoj k nim.“

Skrachoval, ale nevzdal sa

Po skončení dreváriny kúpil stoláreň. „Vždy som chcel niečo riadiť, okrem toho, kto by ma zamestnal s takými tikmi?“ vysvetľuje. Tak založil firmu na výrobu nábytku, ale skrachoval. Mal 29 rokov a 165 969 € (5 miliónov korún) v dlhoch. Stresy mu však priniesli zhoršenie choroby. Objavilo sa hlučné krochkanie, ktorého sa dodnes nezbavil. „Prinieslo mi to aj ďalšie poznanie: zistil som, že marketingové teórie profesorov z vysokých škôl a z Ameriky v našom prostredí veľmi nefungujú.“

Začal predávať produkty, životné poistky, výživové doplnky a nakoniec aj svoje tiky. Prečo? Pretože sa mu darilo, spoločnosť od neho chcela, aby školil ostatných predajcov. „Pre mňa to bol šok. Ja, ktorý krochkám, fučím, siakam, ja mám vystupovať na verejnosti? Veď aj normálni ľudia s tým majú problém,“ spomína.

Prednášky a školenia, ktoré má v Česku aj na Slovensku, ukazujú, že to dokázal. Stále ho vzrušuje marketingová psychológia, píše knihy a prednáša o tom, ako byť lepší, ako sa presadiť na trhu. „Keď vami iní ľudia pohŕdajú, buď rezignujete, alebo vás to posilní. Vždy som musel robiť viac ako ostatní, aby som sa im vyrovnal. Dnes si lietam po svete, užívam si, krochkám v luxusných destináciách, ale tikov sa už nezbavím. Tak ich vlastne speňažujem. Verejne o tom hovorím, a to je pre mnohých ľudí motivačné.“

Po krátkej odmlke, len tak, akoby mimochodom, dodá, že by dal čokoľvek za to, keby sa svojich tikov zbavil.

Sme takí, akí sme

„Potrebujeme, aby sa o tomto postihnutí verejne hovorilo, iba tak nás spoločnosť prijme a nebude brať ako ´iných´,“ hovorí Toman, ktorý sa rozhodol pomáhať všetkým turetikom. Minulý rok sa stal podpredsedom Asociácie pacientov s Tourettovým syndrómom. „Ľudia s týmto postihnutím sa hanbia chodiť do spoločnosti, mnohým sa uľaví, keď zistia, že nie sú nenormálni. Pre verejnosť je to nepochopiteľné ochorenie. Viete, že podľa štatistík je nás asi toľko ako ľudí, ktorí majú zrakové či sluchové postihnutie? A pritom oni majú vlastné programy v televízii, v rozhlase, správy v znakovej reči. Prečo by podobnú pozíciu v spoločnosti nemohli mať aj turetici?“ obhajuje „svojich“ Ivo Toman.

Biografie

Ivo Toman se narodil v roce 1966 ve Frýdku-Místku se zdravotním handicapem – trpěl Touretteovým syndromem. V 6 letech dostal meningitidu.

Ve škole byl kvůli svému zdravotnímu handicapu často terčem posměšků. Učení se mu znechutilo a uvažoval o změně školy, k čemuž nakonec nedošlo. Situaci pomohl vyřešit učitel se znalostmi psychologie, jenž dokázal Ivo Tomana znovu motivovat k učení. Od této chvíle se prospěch Ivo Tomana značně zlepšil.

Po absolvování gymnázia zakončeného maturitou odešel na vysokou školu VŠLD do Zvolenu, kterou dokončil v roce 1988.[1]

Ve svých 21 letech si po setkání se spolužákem, jenž měl také zdravotní vadu, uvědomil, jakým způsobem čelit svému handicapu. Problémem nebyl samotný Tourettův syndrom, nýbrž osobní postoj. Touha změnit svůj postoj ke zdravotnímu stavu představovala silnou motivaci a Ivo Toman začíná studovat knihy o marketingu, osobním rozvoji a psychologii. Čte životopisy úspěšných osobností a zjišťuje překvapující fakta: naprostá většina nejúspěšnějších a nejbohatších lidí svůj vliv a majetek nezdědila, ale dosáhla jich vlastní cílevědomostí. Jedna čtvrtina z těchto úspěšných lidí měla vážný zdravotní handicap.[2]

Po roce 1989 se stal prodejcem v přímém prodeji. Úspěch se nedostavil ihned, bylo nutno zdolávat nelehké překážky. Jednou z největších byla privatizace stolárny v Havířově, kdy se Ivo Toman v 29 letech dostal do milionových dluhů. V následujícím složitém období musel najít cestu, jak vydělat 60 000 korun na výplaty a až poté pro sebe. [2]

Zakládá firmu Taxus International, v níž rozvíjí své zkušenosti z oboru osobního rozvoje a psychologie. Začíná s potravinovými doplňky, posléze firma expanduje na Slovensko a do Maďarska s dalšími produkty. V roce 2002 se stěhuje do Prahy. Se svou manželkou Martinou začal vyvíjet revoluční výuku angličtiny, kterou v roce 2004 uvedl do praxe na český i zahraniční trh.

Ivo Toman pořádá motivační kurzy a vede školení v oboru osobního rozvoje. Napsal několik knih a nahrál několik vzdělávacích audio a video programů. Netradiční metody osobního rozvoje jednotlivců a marketing shrnul na přelomu roků 2006/2007 do nového vzdělávacího videoprogramu s názvem Instinkt zabijáka, jenž nachází uplatnění ve firmách účastnících se konkurenčního boje.

Ivo Toman přispívá částí svých příjmů na charitu osobám se zdravotním postižením.

V roce 2008 byl oceněn zařazením do Almanachu 1000 Leaders of Czech Republic.
V roce 2009 získal cenu malého delfína od České marketingové společnosti, jako Marketér roku 2009.
Dne 29.3. 2012 v Bratislavě byl vyhlášen jako Nejprodávanější autor roku 2011 v síti knihkupectví Panta Rhei.

Publikace

Seznam děl
v databázi Národní knihovny ČR, jejichž autorem nebo tématem je
Ivo Toman (podnikatel)

Knihy:

  • O úspěchu – „co vede k úspěchu a naopak“.
  • Motivace zvenčí je jako smrad – kniha s podtitulem „…za pár hodin se vyvětrá“
  • Debordelizace hlavy – kniha s podtitulem „Zprimitivněte k úspěchu“
  • Úspěšná sebemanipulace – kniha s podtitulem „Tajemství vnitřní mluvy“
  • Jak začít multi level marketing – strašák nebo příležitost
  • Jak budovat multi level marketing – kudy cesta vede a kudy ne
  • Stroj na peníze 1 – Námitky a jak na ně
  • Stroj na peníze 2 – Ruské kolo

Motivační CD:

  • Pozitivní myšlení… není pro každého

  • Proč jen 5 % lidí uspěje

  • Závist… si musíš zasloužit

  • Jak začít multi level marketing – strašák nebo příležitost (podle stejnojmenné knihy)

  • CD Ivo Toman O úspěchu

  • DVD Ivo Toman O úspěchu

Videoškolení – Marketingová psychologie neboli Instinkt zabijáka:

  • 1. díl – Strategie

  • 2. díl – Marketing

  • 3. díl – Nabídka, která opravdu prodává

  • 4. díl – Zavádění změn ve fimách

Pridaj komentár

